Week 4

11 maart 2019 - Willemstad, Curaçao

10 dagen geleden is het dat jullie iets van mij hebben gehoord. Het moment dat ik even achter mijn computer wilde springen dit weekend hadden we geen internet helaas. Daarom schrijf ik nu.

De vorige keer werd gevraagd of ik, buiten mijn luxe leventje om, iets wilde vertellen over hetgeen waarom ik daadwerkelijk hier zit. Dat zal ik dan ook doen.
Zoals u weet loop ik stage bij het Ronald McDonald House Charities op Curaçao. Ik heb het er enorm naar mijn zin, ik heb een hele goede begeleiding van Geraldine, mijn stagebegeleider, die me met alles wil helpen. Niet alleen op het werk maar ze geeft me ook tips over het leven op het eiland.
Ik heb eerst een paar weken meegelopen en nu werk ik zo goed als zelfstandig. Ik hoor u vragen, zal allemaal wel maar wat doe je nou precies? Ik kan alles gaan vertellen maar daar heeft u niks aan, ik zal de belangrijkste punten op papier zetten:
Wij bieden kosteloos slaapplek aan ouders wiens kinderen opgenomen zijn in het ziekenhuis. We hebben 3 kamers met 6 bedden, op deze manier kunnen ouders dicht bij hun kind verblijven als deze in het ziekenhuis ligt. We stellen geen maximum aan tijd of aan ernst van de situatie. Behalve wanneer mensen buiten Curaçao speciaal naar het eiland komen voor een behandeling. Deze krijgen voorhang. Wanneer hun kind word opgenomen in het ziekenhuis krijgen ze van ons te horen, ze krijgen de informatie die ze nodig zijn. Ze kunnen bij ons slapen, douchen, van het ontbijt genieten, gebruik maken van de tv/playstation etc etc. Een ouder die niet in het RMHC verblijft mag ook gebruik maken van de douche en het ontbijt, sommige ouders slapen naast hun kind namelijk.
Zodra een ouder bij ons komt om zich aan te melden ga je respectvol met deze om, je weet niet in welke situatie ze zich verkeren en je staat altijd open voor een gesprek. De meeste mensen spreken Nederlands dan wel Engels dus dan is een gesprek goed te doen. Sommigen spreken enkel Papiamentu dan wordt communiceren lastiger, maar gelukkig zijn er heel veel vrijwilligers de de taal wel spreken. Je vult samen met de ouder een aanmeldingsformulier in en wijst hem/haar naar haar kamer, je laat de kamer zien en geeft vervolgens de privacy die ze graag willen.
Elke ochtend zetten we een ontbijt klaar en daar word door ouders goed van genomen, soms neem je deel aan het gesprek en soms sta je er volledig buiten. Je zorgt ervoor dat de ouder zich op zijn/haar gemak voelt. Als een ouder een was wil draaien dan kan dat! Wij doen dan voor hen de was(word ik misschien nog wel zelfstandig van).  Daarnaast zorgen we dat alles schoon is, waterkannen bijgevuld zijn etc.
Op dit moment liggen er veel baby'tjes in het ziekenhuis. Soms wordt er ook een ouder kind opgenomen, die vinden het soms wel fijn als er iemand is die een potje FIFA of iets anders wil doen.
Zo ben je constant bezig het voor mensen in een lastige situatie bepaalde dingen uit handen te nemen. Mensen hebben ergens een zorg om en jij zorgt dat die zorg niet groter word en neemt ze wat werk uit handen of gaat een gesprek aan. Je voelt dat gasten het heel fijn vinden dat we er zijn en dat zeggen ze ook.

Zo, heel veel gepraat alweer. De afgelopen week heb ik behoorlijk rustig aan gedaan behalve bij Carnaval gekeken en een gemeente middag gehad.

ik hoop dat ik met deze brief jullie een beetje op de hoogte heb kunnen stellen over mijn werkzaamheden hier.

Groetjes!!

1. Anja:
    11 maart 2019
    Fijn om weer wat te horen... nog maar 14 dagen... ik heb er zin in...
    Xxx mama
  2. Jan Schutte:
    12 maart 2019
    Jou ouders mogen trots zijn op jou.
  3. Tante Marja en de rest.:
    12 maart 2019
    Mooi Bart wat je daar voor een ander kan betekenen. En ik zit iedereen te vertellen dat je met gehandicapten werkt. Had im me toch wat meer moeten verdiepen. Ik denk dat dit ook goed bij je past. Geniet er van. En ook als je moeder er straks is.
  4. Alice:
    Mooi werk mag je daar doen Bart! Héél veel succes weer. Liefs de Dunnies
  5. WIlco en Aafke:
    12 maart 2019
    Leuk Bart om dit te lezen.
    Volgens ons verveel je je daar niet en doe je mooie en goede dingen. Ga zo door! Nog even en je moeder kun je even lekker knuffelen.
  6. WIlco en Aafke:
    12 maart 2019
    oh ja, ons nieuwe mailadres wordt: [email protected]
    Dit is per 26 maart.
  7. Willemieke Altena:
    12 maart 2019
    Leuk Bart om weer wat van je te horen.
    Volgens mij past het werk daar helemaal bij je.
    Veel succes en plezier!!
    Groeten Willemieke en de rest
  8. Gonda de Jong-Slump:
    12 maart 2019
    Ha Bart, wat leuk om aan deze kant van de oceaan te lezen hoe het met je gaat en wat je zoal doet.
    Doe je de groeten aan Gerard.
    Groetjes van ons: Rienco en Gonda
  9. Bertine:
    13 maart 2019
    Gaaf Bart!! Wat een dankbaar en eervol werk! Wat mooi daar je alles al zelfstandig kan en mag doen.. topper ben je!

Geniet van alles daar!

Groetjes, Bertine