Week 15

28 mei 2019 - Willemstad, Curaçao

3 kwart, zo kan ik het eigenlijk ook wel noemen. 3 kwart, wat gaat de tijd hard. Het vliegt echt voorbij. Zonder dat ik zoveel bijzonders meemaak, ik doe natuurlijk wel veel dingen, maar veel word herhaling en lijkt niet noemenswaardig. Natuurlijk gebeuren er wel nieuwe dingen en leuke dingen.
Zaterdag had ik een mannendag van de kerk, we zijn met kayak's de mangrove bossen in geweest samen met een gids die heeft gezorgt dat 80% van de mangroves op het eiland terug zijn. Er was nog maar 20% over nadat alles gekapt was. Mangroves zijn bossen die in het zeewater groeien, zij kunnen dus leven op zout water, maar omdat er veel ruimte is tussen de wortels in het water leggen veel vissen daar hun eieren. 15 jaar geleden was het bijna allemaal weg en daardoor een groot gedeelte van de vis populatie op het eiland ook. Dat is zich nu aan het terug verdelen.
Ook zijn we bij de blauwe kamer geweest. Dit is een holte in de rotsen waar je alleen maar kunt komen door onder het water naartoe te zwemmen. als je daar bent zorgt de weerspiegeling van het water via de bodem voor de blauwe kleur in de holte. Vandaar de blauwe kamer.
Zondag hoefde ik een keertje niet te zingen, dagje vrij dus... donderdag tijdens hemelvaart hebben we een gezamelijke dienst in de ochtend dan mag ik wel weer zingen. Een gezamelijke dienst met de papiamentstalige gemeente.
Zondag ben ik bij Blue Bay geweest en heb ik weer bijzondere vissen gezien, een enorme zee-egel, een grote groep blauwe visjes die ik in 15 weken nog niet eerder had gezien, een gecamoufleerde vis die ik in een oogwenk kwijt was en heel bijzonder, 2 groene murene's. Een lange groene paling van ongeveer 1,5m tot 2m lang. Heel bijzonder maar wel heel erg angstaanjagend want ze zien er niet als knuffelvisjes uit.
Nog twee nachtjes slapen en dan heeft meneer ALWEER bezoek, er komt maar geen einde aan lijkt het wel, gelukkig in positieve zin! Tot Donderdag Jelle!

En de rest, tot Horens!

1. Jelle:
    28 mei 2019
    Haha dat wordt weer een dikke week lol! De koffer is zo goed als ingepakt. Klaar om te vertrekken! Tot donderdag!
  2. Ina (en Albert):
    28 mei 2019
    Hoi Bart. Had je een appje gestuurd over de mannendag. Ik meende je op de foto te herkennen. Leuk toch zo'n dag.
    Het houd niet op hé met bezoek. Maak het gezellig met elkaar. En veel plezier.
    Groetjes van ons
  3. Karin:
    29 mei 2019
    Hoi Bart, toch blijft het leuk om telkens een nieuw reisverhaal te krijgen en te lezen. Wens je veel plezier met Jelle.
  4. Gonda de Jong-Slump:
    1 juni 2019
    Leuk Bart, om je verhaal te lezen. Stage lopen en dan zoveel leuke dingen doen,😍